VIII FESTIWAL JAZZOWY MADE IN CHICAGO Tribute to Wojtek Juszczak
Wydarzenie przyjazne osobom niepełnosprawnym- Miejsce:
-
Estrada Poznańska - Scena Na Piętrze
ul. Masztalarska 8, Poznań
- Czas:
- od
do
- Cena:
- 40-60 zł [Kup Bilet]
Estrada Poznańska - Scena Na Piętrze - najbliższe wydarzenia:
Opis wydarzenia
PROGRAM FESTIWALU
PIĄTEK 29.11.2013,
Nicole Mitchell’s Sun Dial , g. 19.00, Scena na Piętrze
Nicole Mitchell - flute
Joshua Abrams – bass
Najite Agindotan – drums, percussion
Dwight Trible - vocal
Nicole Mitchell jest flecistką, kompozytorką, liderką zespołu i pedagogiem. Prowadzi zespoły różniące się między sobą składem instrumentalnym i wielkością (od przedsięwzięć solowych po orkiestry), z których wiele w ostatnich siedmiu latach zaprezentowała polskim słuchaczom. Suita „Harambee” jej autorstwa, która miała swoją premierę w Polsce w 2006 r. podczas pierwszej edycji festiwalu Made In Chicago, doczekała się ostatnio wykonania w chicagowskim Symphony Center przez orkiestrę symfoniczną i 100-osobowy chór. Nicole Mitchell jest ponadto autorką utworów pisanych na zamówienie, m.in. ”Tribute to Alice Coltrane: Many Paths Meet The Sea” (w hołdzie Alice Coltrane) oraz „Arc of O”, kompozycji napisanej z myślą o poznańskim festiwalu „Made in Chicago”. W skład zespołu Nicole Mitchell’s Sun Dial wchodzą prawdziwe indywidualności muzyki z bardzo różnych środowisk: basista Joshua Abrams, nigeryjski perkusista i kulturowy wizjoner Najite Agindotan, wokalista Dwight Trible (wokalista zespołu Pan Afrikan Peoples Arkestra) oraz flecistka Nicole Mitchell.
Dee Alexander’s Funkin’ with Acoustic Soul: A Tribute to Jimi Hendrix and James Brown, g.21.00, Sala Wielka CK Zamek
Dee Alexander - vocal
Harrison Bankhead - bass
Junius Paul - bass
Scott Hesse - guitar
Tomeka Reid - cello
Ernie Adams - drums
Miguel De La Cerna - piano
Dee Alexander słynie z wszechstronności wokalnej, stąd ”odskok” w kierunku twórczości Jamesa Browna nie był w jej przypadku rzeczą szczególnie wymagającą. Wszak już wcześniej do swych wokaliz włączała jego słynne okrzyki i pomruki. Podobnie z elektrycznymi improwizacjami Jimi Hendrixa: Dee Alexander swoim głosem wznosi się na ten sam poziom, ten sam wymiar muzycznego wtajemniczenia. Hołd złożony tym wielce wpływowym amerykańskim muzykom obejmuje wyprawy zarówno ku znanym, jak i nieznanym terytoriom zajmowanym przez Hendrixa i Browna, „przefiltrowane” przez wyjątkową wyobraźnię Dee Alexander. ”Dee Alexander’s Funkin’ with Acoustic Soul” to rozbudowany skład jej zespołu Evoluton Arkestra, który tworzą: Scott Hesse - gitara, Tomeka Reid - wiolonczela; Miguel De La Cerna - fortepian; Harrison Bankhead i Junius Paul - kontrabas; Ernie Adams - perkusja. Po raz pierwszy zespół złożył ten muzyczny hołd w południowym Chicago, by przez włoską Umbrię powrócić do chicagowskiego Millennium Park z koncertem dla wielotysięcznego tłumu słuchaczy.
SOBOTA 30.11.2013,
Roscoe Mitchell/Mike Reed Duet, g.19.00 Scena na Piętrze
Roscoe Mitchell – saxes
Mike Reed - drums
Nowatorstwo praktyki wykonawczej i kompozytorskiej sprawia, że Roscoe Mitchell od ponad czterech dekad zalicza się do międzynarodowej czołówki muzyków jazowych. Jest liderem awangardowych zespołów jazzowych i zespołów wykonujących muzykę współczesną, a przede wszystkim członkiem-założycielem słynnego Art Ensemble of Chicago, Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM) i Trio Space. Perkusista Mike Reed od 1997 r. jest członkiem pełnej energii chicagowskiej społeczności muzyków wykonujących jazz i muzykę improwizowaną. Jako kompozytor, wykonawca, prezenter i promotor muzyki podąża własną drogą oraz łączy idee i ludzi w najbardziej niecodziennych miejscach. Jeden z takich pomysłów zmaterializował się w postaci „Constellation” – najnowszej sali koncertowej w Chicago, zaś jednym z pierwszych występów w nowej sali był koncertowy duet Reeda z Roscoe Mitchellem. Przez lata obaj muzycy wielokrotnie spotykali się w różnych muzycznych okolicznościach; tym razem jedno z takich wyjątkowych muzycznych spotkań odbędzie się ponownie w Poznaniu.
KIZUNA : A Gathering for Wojciech Co-Led by Mwata Bowden and Tatsu Aoki, g.21.00, Sala Wielka CK Zamek
Mwata Bowden – bari sax, clarinet
Tatsu Aoki - bass
Kioto Aoki – taiko drum
Francis Wong – tenor sax
Avreeayl Ra – drums
Dee Alexander - vocal
Nicole Mitchell - flute
Harrison Bankhead - bass
Tomeka Reid – cello
Junius Paul – bass
Robert Irving III – piano
Ernie Adams - drums
Ari Brown – tenor sax
TS Galloway – trombone
Leon Q Allen - trumpet
Scott Hesse – guitar
KIZUNA: A Gathering for Wojceich Co-Led by Mwata Bowden and Tatsu Aoki
Tatsu Aoki i Mwata Bowden to dwaj muzyczni bracia, którzy od ponad dekady zgłębiają związki muzyki afrykańskiej i azjatyckiej w ramach ”Miyumi Project” Aokiego. Obu udało się przekroczyć bariery kulturowe i wypracować nowe sposoby słuchania i reakcji na muzykę. Kizuna Ensemble kontynuuje festiwalową tradycję wspólnego muzykowania artystów reprezentujących jazzową społeczność Chicago (co przywodzi na myśl pierwszą edycję imprezy i wykonanie suity „Harambee”). W skład zespołu wchodzą: Mwata Boden, Tatsu Aoki, Kioto Aoki, Francis Wong, Avreeayl Ra, Dee Alexander, Nicole Mitchell, Harrison Bankhead, Tomeka Reid, Junius Paul, Robert Irving III, Ernie Adams, Ari Brown, T.S. Galloway, Leon Q. Allen i Scott Hesse.
NIEDZIELA 01.12.2013
Chicago Woj-tet, g. 19.00, Scena na Piętrze
Robert Irving III - piano
Harrison Bankhead - bass
Ernie Adams - drums
Ari Brown - reeds
Scott Hesse – gitar
gościnnie: Leon Q Allen - trumpet
Pasja do muzyki łączyła głęboką więzią Wojciecha Juszczaka, który wspólnie z Lauren Deutsch zainicjował festiwal Made In Chicago i muzyczną społeczność Chicago. Niezwykle silna i znacząca osobowość jazzowego świata muzycznego, znakomity pianista Robert Irving III powraca do Poznania jako lider grupy, w iście gwiazdorskiej obsadzie: Ari Brown z jego unikatowym, pełnym uczucia brzmieniem saksofonu, Harrison Bankhead z pełnym ciepła brzmieniem kontrabasu, perkusista Ernie Adams z jego wyjątkową wrażliwością oraz solidnie osadzony rytmicznie gitarzysta Scott Hesse z improwizacjami pełnymi muzycznego polotu. Kwintet dedykuje swój występ wieczności idei bezprecedensowej więzi, jaką Wojciech Juszczak pomógł zbudować pomiędzy Poznaniem a Chicago .
Nowatorstwo ma w Chicago długą tradycję. Choć saksofonista Ari Brown mógł odziedziczyć swój ”Chicago Sound” od Vona Freemana, w jego grze równie mocno jak przeszłość słychać przyszłość tej muzyki. To samo dotyczy basisty i wiolonczelisty Harrisona Bankheada, którego poprzednikami byli tacy muzycy, jak Wilbur Ware, Milt Hinton czy Malachi Favors. Perkusista Ernie Adams przewodzi licznym zastępom chicagowskich perkusistów, którzy od Wilbura Campbella, Famadou Dona Moye’a i innych uczyli się jak wyrażać swą wyjątkowość i jak znaleźć własny głos. Szlaki gitarzysty Scotta Hesse‘a – który sam zdążył już odcisnąć muzyczne piętno – przecierali tacy muzycy, jak Bobby Broom i Henry Johnson. Najbardziej znanym mentorem lidera i pianisty Roberta Irvinga III może być Miles Davis, ale pobierał on również nauki u mistrza chicagowskiego boogie i bluesa Little Brothera Montgomery’ego. Ten kwintet to ucieleśnienie ciągłości wspaniałej tradycji chicagowskiego jazzu.
Liquid Soul, g.21.00, Pawilon Nowa Gazownia
Mars Williams - Sax
Tom Klein – Guitar
Ricky Showalter – Bass
Devin Staples – Drums
Doug Corcoran – Trumpet / Keys
David “My Boy Elroy” Arredondo – Turntables & Beatbox
Walter "Dirty MF" Sargent – MC
Brian "MC B" Quarles – MC
Znakiem firmowym zespołu Liquid Soul założonego i prowadzonego przez pionierskiego saksofonistę i kompozytora Marsa Williamsa jest połączenie jazzu i miejskiej muzyki tanecznej (urban dance music) łączące w sobie R&B, hard-bop, hip-hop, world music i inne gatunki. Muzyczna mieszanina, jaką tworzy ten ośmioosobowy kolektyw, to wytwór czysto muzycznej wirtuozerii, ognistej pasji oraz radości nieodłącznie towarzyszącej tanecznej zabawie. W efekcie powstaje unikatowe doświadczenie muzyczne przyciągające grupy fanów reprezentujących najprzeróżniejsze grupy wiekowe, czy etniczne. Bardzo szeroki repertuar zespołu obejmuje i klasyczne kompozycje Ornette’a Colemana czy Milesa Davisa, jak również muzyczne wycieczki w stronę najnowszych wytworów breakbeatu i szalonych sampli. Wykonawcy nieustannie przerzucają mosty nad muzycznymi podziałami zbliżając do siebie standardową improwizację jazzową i miejskie rytmy. Zespół nieprzerwanie pozostaje wierny swoim korzeniom, tj. chęci przywrócenia jazzu tanecznym parkietom.
Miejsca festiwalowe:
Scena na Piętrze, Pawilon Nowa Gazownia, Sala Wielka CK Zamek
Zapraszamy!
Lauren Deutsch – Jazz Institute of Chicago
Eryk Kozłowski – Estrada Poznańska
Komentarze (0):