Festiwal Sacrum Profanum - Music for Airports - Brian Eno
- Miejsce:
-
Małopolski Ogród Sztuki
ul. Rajska 12, 31-124, Kraków
- Czas:
-
Wydarzenie archiwalne
- Cena:
- 99 / 66 zł [Kup Bilet]
Małopolski Ogród Sztuki - najbliższe wydarzenia:
Opis wydarzenia
Michael Gordon – Julia Wolfe – David Lang – Evan Ziporyn
1/1 (Eno/Davies/Wyatt, arr. Gordon)
1/2 (Eno, arr. Lang)
2/1 (Eno, arr. Wolfe)
2/2 (Eno, arr. Ziporyn) & Interludes (Ziporyn)
Bang on a Can All-Stars
Brian Eno był zafascynowany ideą muzyki jako tła, zapoczątkowaną przez Muzak Inc. w latach 50. Muzak lansował popularne melodie podane w lekkostrawnych i wtórnych aranżacjach. Jego zamiarem było tworzenie utworów związanych z określonym czasem i miejscem, o specyficznym nastroju i atmosferze. Uważał, że muzyka ambientowa musi być jednocześnie niezauważalna i interesująca.
Trzydzieści pięć lat temu Eno wydał swój pierwszy ambientowy album Music for Airports. Prekursorski i inspirujący dla całego nowopowstałego gatunku. Kompozycję podzieloną na cztery części, skomponował w studio i pozbawił jakichkolwiek elementów piosenki. Stanowiło to nie lada wyzwanie dla słuchaczy, którzy musieli na nowo wyobrazić sobie, czym może być muzyka. Utwór został zaprojektowany jako pełnowymiarowa, nawarstwiająca muzyczne pętle instalacja dźwiękowa. Pomysł stworzenia albumu z muzyką, która miałaby łagodzić atmosferę napięcia i zdenerwowania towarzyszącą pasażerom na terminalach lotniskowych, zrodził się podczas wielogodzinnego pobytu Eno na jednym z niemieckich lotnisk, gdzie utknął i musiał przebywać w banalnym otoczeniu dźwiękowym.
Dwadzieścia lat później Bang on a Can All-Stars stworzyło własną wersję tego dzieła, zagraną przez muzyków na żywo. Współpracując z Brianem Eno, pozostali wierni oryginałowi i bliscy źródła. Kompozytor nie przypuszczał, że materiał, zarejestrowany technikami analogowymi w studio, wydany na płycie w 1978 roku, może dwie dekady później zainteresować nowe pokolenie twórców i że może zostać twórczo zreinterpretowany i wykonany na żywo przez muzyków-instrumentalistów. Do podstawowego składu formacji dodane zostały głosy solowe, instrumenty dęte drewniane i blaszane. Elektronika z lat 70. zabrzmiała w aranżacji na tradycyjne instrumenty w czasie rzeczywistym, bazując na materiale dźwiękowym z pierwotnego albumu. Zadania zaaranżowania materiału Music for Airports podjęło się czterech twórców kojarzonych z muzyką klasyczną: David Lang, Julia Wolfe, Michael Gordon oraz Evan Ziporyn.
Kolejne dziesięć lat później Cantaloupe Music wydało wersję koncertową Music for Airports również wykonaną przez Bang on a Can All-Stars. Do dzisiaj zespół regularnie gra ten utwór, a najbliższa okazja do usłyszenia go na żywo nadarzy się podczas 11. edycji Sacrum Profanum. Trudno sobie wyobrazić, że muzyka Eno mogłaby zyskać dzięki wykonaniu instrumentalnym na żywo. Nowojorski kolektyw udowadnia swoją interpretacją, że jest to możliwe.
Bilety na koncerty trafią do sprzedaży w piątek (19 kwietnia) o godz. 10.00. Będzie je można kupić za pośrednictwem portalu eventim.pl oraz w trzech punktach sieci informacji miejskiej w Krakowie: przy ul. św. Jana 2, w Pawilonie Wyspiańskiego (pl. Wszystkich Świętych 2) oraz w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego (ul. Powiśle 11). Kosztują 99 zł i 66 zł.
Komentarze (0):