“Tehching Hsieh 1978 - 1999” – PERFORMANCE DAY
- Miejsce:
-
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2, 00-467, Warszawa
- Czas:
-
Wydarzenie archiwalne
- Kategorie:
- Sztuka
- Cena:
- wstęp wolny
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski - najbliższe wydarzenia:
Opis wydarzenia
wykład i rozmowa z Artystą
26 sierpnia 2013 r. (poniedziałek), godz. 18.00
Kurator: Fabio Cavallucci
Zapis filmowy spotkania będzie prezentowany w holu głównym CSW do 15 września 2013
* Wstęp wolny
Jeżeli Marina Abramović jest „matką performansu”, to kto jest jego „ojcem”?
Jest nim Tehching Hsieh, tajwańsko-amerykański artysta, który w latach 1978-1999 stworzył jedne z najbardziej dosadnych performansów w historii sztuki.
W ramach Performance Day Tehching Hsieh zaprezentuje swoje prace i omówi je z dyrektorem Fabio Cavalluccim oraz publicznością.
Tehching Hsieh wyprodukował tylko sześć performansów przed rokiem 2000. Ale pięć z nich to performanse trwające okrągły rok (One Year Performances).
Pierwszy, nieoficjalnie nazywany "Cage Piece" , polegał na zamknięciu się przez Hsieha na cały rok w klatce w swoim mieszkaniu. Hsieh nie miał z kim rozmawiać, nie miał nic do czytania ani do słuchania, nic do zrobienia oprócz myślenia i liczenia dni.
W drugim, zatytułowanym "Time Clock Piece" , Hsieh podbijał kartę zegarową o każdej pełnej godzinie, 24 godziny na dobę, przez cały rok. Po każdym podbiciu karty kamera rejestrowała pojedynczą klatkę filmu. Obraz powstały w wyniku tego przedsięwzięcia pokazuje każdy dzień skurczony do jednej sekundy, a rok trwa w nim około sześciu minut.
W trzecim z tych performansów artysta zdecydował się przeżyć cały rok na dworze, nie wchodząc do żadnego budynku i nie chroniąc się pod żadnym zadaszeniem.
Czwarty performans z podtytułem "Art/Life" , powstał we współpracy z Lindą Montano. We dwoje spędzili rok przywiązani do siebie liną. Hsieh i Montano nie znali się wcześniej.
Piąty performans polegał na powstrzymaniu się od wszelkiego rodzaju uprawiania oraz doświadczania sztuki przez okrągły rok.
„Earth” to ostatni projekt Hsieha, który trwał też najdłużej. Rozpoczął się w 1986 i trwał do końca roku 1999. Nie pokazywano go publicznie, został ujawniony dopiero po ukończeniu.
Na czym polegał? O tym poinformuje Państwa bezpośrednio Tehching Hsieh w trakcie Performance Day, 26 sierpnia o 18:00, kiedy to pokaże wszystkie swoje projekty i je objaśni.
Fabio Cavallucci, kurator projektu
fot. Tehching Hsieh
One Year Performance 1980-1981, New York
Waiting to Punch the Clock
Photograph by: Cheng Weikuong
© 1981 Tehching Hsieh
Courtesy the artist and Sean Kelly Gallery
Komentarze (0):