Silent Malta dzień szósty
- Miejsce:
-
Pasaż kultury Poznań
Jana Baptysty Quadro, Poznań
- Czas:
-
Wydarzenie archiwalne
- Cena:
- WSTĘP WOLNY
Zgłoś nadużycie Silent Malta jest kolejną odsłoną projektu słuchania muzyki w miejscu publicznym przez słuchawki. To dzienna wersja Silent Disco, do programowania której zaprosiliśmy dziennikarzy Programu Trzeciego Polskiego Radia – partnera festiwalu i jedną z najbardziej cenionych rozgłośni radiowych w Polsce. W tym specjalnym projekcie na dwóch kanałach – literackim i muzycznym – usłyszymy słuchowiska Teatru Polskiego Radia oraz Sceny Teatralnej Trójki rekomendowane przez Barbarę Marcinik, muzykę wybraną przez Agnieszkę Szydłowską oraz premierową powieść w odcinkach autorstwa Jerzego Sosnowskiego. Tego wszystkiego będzie można posłuchać w letniej scenerii. Nie wyłączaj się!
KANAŁ PIERWSZY :
Tomasz Man, Sex machine (42 min.)
Jerzy Sosnowski, odcinek szósty powieści Ciało w malinach
Dorota Masłowska, Między nami dobrze jest (50 min.)
Jerzy Sosnowski, odcinek szósty powieści Ciało w malinach
Falk Richter, Electronic City (45 min.)
Jerzy Sosnowski, odcinek szósty powieści Ciało w malinach
KANAŁ DRUGI:
Muzyczne sety Agnieszki Szydłowskiej
Tomasz Man, Sex machine
Najnowsze słuchowisko Tomasza Mana Sex machine to wstrząsająca opowieść o relacji matki i syna, w której miłość ma do powiedzenia za wiele. Kobieta całe swoje życie poświeciła synowi, rezygnując z własnych potrzeb. Jednak w pewnym momencie zaczęła całkowicie kontrolować jego życie. Syn nie może się na to zgodzić. Tomasz Man zadaje pytania o granice miłości i nienawiści, wychowania i moralności, poświęcenia się i obowiązku. Czy poświęcenie się osobie najbliższej może wynikać z egoistycznej potrzeby zadbania o własną przyszłość?
Jerzy Sosnowski, Ciało w malinach
Jerzy Sosnowski zdradza zarys fabuły swojej powieści Ciało w malinach: „Dziennikarz, pracujący nad biografią słynnej dziś aktorki, natrafia na dziwny epizod z początków jej biografii artystycznej: na premierze Balladyny, w scenie zabójstwa Aliny, gwiazda, grająca tytułową postać, rzeczywiście dźgnęła nożem partnerkę. Śledztwo utknęło w martwym (!) punkcie. Przesłuc**jąc taśmy ze starymi nagraniami radiowymi i odwiedzając rozproszonych po świecie widzów tamtego spektaklu, dziennikarz ma szansę odkryć prawdziwego sprawcę zbrodni...”
Dorota Masłowska, Między nami dobrze jest
Słuchowisko Między nami dobrze jest według dramatu Doroty Masłowskiej, laureatki Nagrody Nike, autorki Wojny polsko-ruskiej czy Pawia królowej, to snuta w mało fabularnych sekwencjach próba nazwania polskości. Masłowska stawia bardzo dziś popularne pytania, ale nie udziela jednoznacznych odpowiedzi: kim są Polacy i dlaczego są właśnie tacy, jacy są? Bylejakość, głupota, rzeczywistość, która nie odpowiada wyobrażeniom, kreowanym przez rynek i kolorowe gazety – to cechy nieodłączne opisywanej polskiej rzeczywistości. Autorka zastrzegła, że tekst nie jest szyderstwem z Polski, polskości i Polaków, tylko pewnym głębszym spojrzeniem na nasze śmieszności i spaczenia, które okazują się mieć drugie bardzo dramatyczne dno.
Falk Richter, Electronic City
Electronic City to radiowa wersja wielogłosowego dramatu niemieckiego dramatopisarza i reżysera Falka Richtera. W słuchowisku Łukasza Lewandowskiego, aktora debiutującego w roli reżysera radiowego, poznajemy historię Toma (Andrzej Mastalerz), pracownika międzynarodowej korporacji. Jednego dnia, do złudzenia przypominającego wszystkie poprzednie w ostatnich dziesięciu latach, bohater przeżywa załamanie nerwowe. Zagubiony w nierzeczywistym świecie cyfr, które musi pamiętać, (by: uruchomić telefon komórkowy, wypłacić pieniądze z bankomatu, otworzyć hotelowy pokój, połączyć się z centralą firmy, odlecieć z jednego lotniska na inne, takie samo jak to, z którego odlatywał), Tom zatrzymuje się bezradny, a jednocześnie wściekły na siebie. Bo przecież musi: „kupić sprzedać zatrzymać odrzucić łączyć połączyć przetrzymać”. Nie bardzo wie tylko, po co to wszystko, bo nie pamięta, gdzie jest, w jakim celu, ma tylko głębokie przeświadczenie, że jeśli nie będzie działał, to „inaczej jutro wszystko się zawali i to ON będzie winny”. W innym mieście, w innym hotelu, na innym lotnisku, do złudzenia przypominającym wszystkie poprzednie – poznajemy Joy (Magdalena Mickiewicz), tak samo zagubioną, wykorzenioną i samotną jak Tom. W realizacji Łukasza Lewandowskiego działania, próby lub też bezradność, odrętwienie tych dwojga bohaterów komentuje dwuosobowy chór. On (Grzegorz Damięcki) i Ona (Joanna Jeżewska) bezwzględnie z nich szydzą, naśmiewają się, pokrzykują, czasem współczują, litują się. Electronic City to ważna społecznie, znakomita pod względem artystycznym, polifoniczna opowieść o nomadach współczesnego zglobalizowanego świata, gdzie wszystko wygląda tak samo, gdzie tacy sami ludzie chcą żyć tak samo – bezrefleksyjnie, byle do przodu, byle wyżej. Czy jest dla nich jakaś szansa? Odpowiedź w słuchowisku.
Muzyczne sety Agnieszki Szydłowskiej
Agnieszka Szydłowska o Silent Malta: „Bardzo spodobało mi się zaproszenie do stworzenia jednej z części projektu Silent Malta. Pobudza moją wyobraźnię fakt przygotowania muzycznego bytu, który zostanie wyjęty z radiowego kontekstu i przeniesiony w nowe okolice. Prowadząc audycję w radiu, podlegamy wielu ograniczeniom. Muzyka powinna pasować do pory dnia, muzyka powinna mieć radiowy format (trudno w ciągu dnia zagrać siedmiominutową piosenkę), trwa wieczny wyścig z czasem i próba zmieszczenia wszystkiego w jednej audycji. Choć uwielbiam łamać wszelkie „powinnam”, w radiu staram się wypracować rozsądny kompromis, traktuję to jak wyzwanie. Tymczasem, myśląc o kolejnych odcinkach muzyki Silent Malta, postanowiłam odrzucić zasady radiowe. Wyzwanie będzie gdzie indziej – tak dobrać nagrania i wykonawców, aby połączyć bogaty program muzyczny festiwalu z wycieczkami w różne muzyczne strony. Przewodnikami będą artyści – dosłownie i w przenośni – którzy w tym roku pojawią się na Malcie. Potraktujemy ich jako pretekst, jako punkt odniesienia. Nie chcę ujawniać nic więcej! Proszę zamknąć oczy i oddać się w moje ręce!”.
KANAŁ PIERWSZY :
Tomasz Man, Sex machine (42 min.)
Jerzy Sosnowski, odcinek szósty powieści Ciało w malinach
Dorota Masłowska, Między nami dobrze jest (50 min.)
Jerzy Sosnowski, odcinek szósty powieści Ciało w malinach
Falk Richter, Electronic City (45 min.)
Jerzy Sosnowski, odcinek szósty powieści Ciało w malinach
KANAŁ DRUGI:
Muzyczne sety Agnieszki Szydłowskiej
Tomasz Man, Sex machine
Najnowsze słuchowisko Tomasza Mana Sex machine to wstrząsająca opowieść o relacji matki i syna, w której miłość ma do powiedzenia za wiele. Kobieta całe swoje życie poświeciła synowi, rezygnując z własnych potrzeb. Jednak w pewnym momencie zaczęła całkowicie kontrolować jego życie. Syn nie może się na to zgodzić. Tomasz Man zadaje pytania o granice miłości i nienawiści, wychowania i moralności, poświęcenia się i obowiązku. Czy poświęcenie się osobie najbliższej może wynikać z egoistycznej potrzeby zadbania o własną przyszłość?
Jerzy Sosnowski, Ciało w malinach
Jerzy Sosnowski zdradza zarys fabuły swojej powieści Ciało w malinach: „Dziennikarz, pracujący nad biografią słynnej dziś aktorki, natrafia na dziwny epizod z początków jej biografii artystycznej: na premierze Balladyny, w scenie zabójstwa Aliny, gwiazda, grająca tytułową postać, rzeczywiście dźgnęła nożem partnerkę. Śledztwo utknęło w martwym (!) punkcie. Przesłuc**jąc taśmy ze starymi nagraniami radiowymi i odwiedzając rozproszonych po świecie widzów tamtego spektaklu, dziennikarz ma szansę odkryć prawdziwego sprawcę zbrodni...”
Dorota Masłowska, Między nami dobrze jest
Słuchowisko Między nami dobrze jest według dramatu Doroty Masłowskiej, laureatki Nagrody Nike, autorki Wojny polsko-ruskiej czy Pawia królowej, to snuta w mało fabularnych sekwencjach próba nazwania polskości. Masłowska stawia bardzo dziś popularne pytania, ale nie udziela jednoznacznych odpowiedzi: kim są Polacy i dlaczego są właśnie tacy, jacy są? Bylejakość, głupota, rzeczywistość, która nie odpowiada wyobrażeniom, kreowanym przez rynek i kolorowe gazety – to cechy nieodłączne opisywanej polskiej rzeczywistości. Autorka zastrzegła, że tekst nie jest szyderstwem z Polski, polskości i Polaków, tylko pewnym głębszym spojrzeniem na nasze śmieszności i spaczenia, które okazują się mieć drugie bardzo dramatyczne dno.
Falk Richter, Electronic City
Electronic City to radiowa wersja wielogłosowego dramatu niemieckiego dramatopisarza i reżysera Falka Richtera. W słuchowisku Łukasza Lewandowskiego, aktora debiutującego w roli reżysera radiowego, poznajemy historię Toma (Andrzej Mastalerz), pracownika międzynarodowej korporacji. Jednego dnia, do złudzenia przypominającego wszystkie poprzednie w ostatnich dziesięciu latach, bohater przeżywa załamanie nerwowe. Zagubiony w nierzeczywistym świecie cyfr, które musi pamiętać, (by: uruchomić telefon komórkowy, wypłacić pieniądze z bankomatu, otworzyć hotelowy pokój, połączyć się z centralą firmy, odlecieć z jednego lotniska na inne, takie samo jak to, z którego odlatywał), Tom zatrzymuje się bezradny, a jednocześnie wściekły na siebie. Bo przecież musi: „kupić sprzedać zatrzymać odrzucić łączyć połączyć przetrzymać”. Nie bardzo wie tylko, po co to wszystko, bo nie pamięta, gdzie jest, w jakim celu, ma tylko głębokie przeświadczenie, że jeśli nie będzie działał, to „inaczej jutro wszystko się zawali i to ON będzie winny”. W innym mieście, w innym hotelu, na innym lotnisku, do złudzenia przypominającym wszystkie poprzednie – poznajemy Joy (Magdalena Mickiewicz), tak samo zagubioną, wykorzenioną i samotną jak Tom. W realizacji Łukasza Lewandowskiego działania, próby lub też bezradność, odrętwienie tych dwojga bohaterów komentuje dwuosobowy chór. On (Grzegorz Damięcki) i Ona (Joanna Jeżewska) bezwzględnie z nich szydzą, naśmiewają się, pokrzykują, czasem współczują, litują się. Electronic City to ważna społecznie, znakomita pod względem artystycznym, polifoniczna opowieść o nomadach współczesnego zglobalizowanego świata, gdzie wszystko wygląda tak samo, gdzie tacy sami ludzie chcą żyć tak samo – bezrefleksyjnie, byle do przodu, byle wyżej. Czy jest dla nich jakaś szansa? Odpowiedź w słuchowisku.
Muzyczne sety Agnieszki Szydłowskiej
Agnieszka Szydłowska o Silent Malta: „Bardzo spodobało mi się zaproszenie do stworzenia jednej z części projektu Silent Malta. Pobudza moją wyobraźnię fakt przygotowania muzycznego bytu, który zostanie wyjęty z radiowego kontekstu i przeniesiony w nowe okolice. Prowadząc audycję w radiu, podlegamy wielu ograniczeniom. Muzyka powinna pasować do pory dnia, muzyka powinna mieć radiowy format (trudno w ciągu dnia zagrać siedmiominutową piosenkę), trwa wieczny wyścig z czasem i próba zmieszczenia wszystkiego w jednej audycji. Choć uwielbiam łamać wszelkie „powinnam”, w radiu staram się wypracować rozsądny kompromis, traktuję to jak wyzwanie. Tymczasem, myśląc o kolejnych odcinkach muzyki Silent Malta, postanowiłam odrzucić zasady radiowe. Wyzwanie będzie gdzie indziej – tak dobrać nagrania i wykonawców, aby połączyć bogaty program muzyczny festiwalu z wycieczkami w różne muzyczne strony. Przewodnikami będą artyści – dosłownie i w przenośni – którzy w tym roku pojawią się na Malcie. Potraktujemy ich jako pretekst, jako punkt odniesienia. Nie chcę ujawniać nic więcej! Proszę zamknąć oczy i oddać się w moje ręce!”.
Komentarze (0):